Weekbericht 2 december 2020

Beste ouders,

Dit is voorlopig het laatste (corona) weekbericht. Vanaf volgende week ontvangt u weer een reguliere nieuwsbrief als aparte bijlage via uw socialschool-account. Dan keert de school weer terug in het ritme van maart 2020 en daarvoor. U kunt volgende week een speciale kersteditie verwachten.

Komende vrijdag vieren we op school het sinterklaasfeest met alle leerlingen. Daarin is al jaren een verschil van aanpak tussen de groepen 1 - 4 en 5 - 8. U begrijpt wel waarom. In verband met de veiligheid en alles rond het voorkomen van wisselende contacten tussen verschillende groepen, zal het feest kleinschalig gevierd worden. In elke klas een eigen feest. Sint werkt die dag noodgedwongen thuis en stuurt Pieten naar school om het goed te regelen. Wel zal er in elk lokaal via het digitale bord een live verbinding zijn met Sinterklaas die contact zoekt en de leerlingen toespreekt. De school hoopt op een fijn feest met veel blije gezichten en mooie surprises. De verhalen zullen u vast achteraf thuis verteld worden....

Na Sint Maarten en het 5 december feest rolt de school naadloos over in het volgende: de Kerstviering. Eigenlijk zijn de groepen er al een beetje mee begonnen, want zondag 29 november was het de eerste Adventszondag. Vier weken aftellen tot Kerst! In de klas steken we elke week tot Kerst een kaarsje meer aan. Kerst is een lichtfeest, we kunnen er niet omheen: kaarsjes, sterretjes, verlichte kerstbomen en straten. Voor veel mensen is het een feest geworden van samen binnen, warm, gezellig terwijl het buiten koud en donker is. Een betekenis die veel mensen aanspreekt, ongeacht je levensovertuiging. Op de Nassauschool vertellen we het Bijbelse kerstverhaal: de komst van Jezus op de wereld als 'lichtend' voorbeeld voor alle mensen. In de kerstviering van 18 december speelt licht ook een belangrijke rol: zou het de kaarsenmaker lukken om op kerstavond voor iedereen in de stad een bijzondere kaars te hebben gemaakt? En dan volgt al snel de vraag: wie zet jíj in het licht?

In deze feestmaand kan het enorm gezellig zijn op school. Dat wil geen leerling missen. Maar soms is thuisblijven toch echt een noodzakelijkheid i.v.m. een besmetting of quarantaine in de gezinssituatie. Hier vindt u de allernieuwste beslisboom. Wilt u het goed doorlezen en ernaar handelen?

Het laaste bericht is op verzoek van een aantal verontruste ouders:
De donkeren dagen voor Kerst.... Het autoverkeer rond de school neemt dan elk jaar toe. Ik wil u vragen uw kind(eren) op tijd te brengen en te halen. En vooral rekening te houden met het parkeerbeleid rond de school: kinderen eerst! Geen auto's stilstaand op de doorgaande straat of half geparkeerd op de stoep. Aan de Stadhouderslaan staan elke dag veel ouders te wachten bij het hek. Om afstand te houden tot elkaar soms ook op de straat. Zo is het nu eenmaal. Willen chauffeurs daar rekening mee houden? Een ongeluk(je) zit in een klein hoekje. We denken in algemeen belang en gunnen elkaar het allerbeste, toch?

Tot volgende week, Cees Aandewiel.