Weekbericht 6 oktober 2020

Beste ouders,

Bijna herfstvakantie. Aanstaande vrijdag de laatste schooldag en dan een week "op adem" komen. Want wat de uitdagingen van het team zijn op dit moment, moet niet onderschat worden...... Het lijkt wel topsport. Leek aanvankelijk het coronavirus ver weg, nu merkt iedereen in en rond de Nassau: het aantal besmettingen neemt toe. Ook bij de ouders in de thuissituatie. Daarom zijn sommige gezinsleden 10 dagen thuis in quarantaine. Dus ook de Nassau kinderen uit die gezinnen blijven thuis (zoals ook in de beslisboom is vastgesteld). Lege stoelen roepen soms vragen op bij andere ouders. Wie dan en waarom dan? Het is onbegonnen werk (en niet AVG proof) om telkens een bericht te sturen als er weer een leerling thuis in quarantaine is. Te veel algemene berichten roepen vaak meer vragen op dan er antwoorden zijn.... En dat kan een "onveilig gevoel" oproepen; het allerlaatste wat we onze leerlingen en hun ouders toewensen op de Nassau.

Dit is ons beleid: Mocht er een leerling of leerkracht besmet zijn (en het is ons bekend) , dan wordt er contact gezocht met de GGD en uit voorzorg een specifiek bericht naar de ouders van die betreffende groep gestuurd. Daar kunt u van op aan! Zo houden wij u op de hoogte.

Met de kennis van nu is het niet verstandig een groot “evenement” te houden op het schoolplein met heel veel leerlingen. Stadsbreed is met alle scholen in Groningen afgesproken Sinterklaas en Kerst heel erg "basic" te vieren. Zonder grote groepen op het plein, geen intocht en het liefst kleinschalig in de eigen groep. Vanuit dat perspectief is vanmiddag binnen het schoolteam nog andere knoop doorgehakt: het onthullen van het bordje “cultuurprofielschool” en de festiviteiten daar omheen gaan op woensdag 21 oktober niet door. Maar…. Er komt een fijn alternatief op termijn. Wat? Daar hoort u meer over na de herfstvakantie. Maar van uitstel, komt geen afstel. Kunst en cultuur doen er toe: https://youtu.be/qahS1rJX6og

Vorige week woensdag vond de opening van de Kinderboekenweek plaats. De leerlingen uit de middenbouw werden getrakteerd op de voorstelling 'Anton en de spin', naar het gelijknamige boek van Arend van Dam. De acteurs waren de leerkrachten uit het Paleis. Het verhaal gaat over (de jonge) Anthony Fokker. Een jongen die niet volgens het boekje leerde, heel nieuwsgierig was, enorm creatieve ideeën had, van alles en nog wat uitprobeerde en zich vervolgens tot een grote naam in de vliegtuigwereld ontwikkelde. Super inspirerend, voor ons allemaal!

Op dinsdag 6 oktober brachten de groepen 5 en 6 een bezoek aan het Grand Theater waar ze de voorstelling 'Ik.... eh ik' van het Houten Huis bezochten. Veel uitjes 'kunnen' niet meer in deze tijd; dit kon gelukkig wel doorgaan. Wat fijn dat we een school zijn met zoveel moois op loopafstand! Een voorstelling over verwarring, een vol hoofd, soms niet weten wat te kiezen of wat te doen. Nieuwsgierig? http://www.hethoutenhuis.org/voorstelling/ik-eh-ik

Regeren is vooruitzien! En daarom is het voor de school van belang om in beeld te hebben hoeveel 4-jarigen er dit schooljaar nog instromen. Hoe eerder u aanmeldt, hoe eerder wij duidelijkheid hebben over het moment van starten van een nieuwe instroomgroep en wat dit mogelijk betekent voor uw zoon of dochter.

Vandaar de oproep: Heeft u een zoon of dochter die in de periode van oktober 2020 tot en met juni 2021 vier jaar wordt en heeft uw kind nog niet aangemeld, wilt u dan z.s.m. contact opnemen met Marleen Vlaanderen? Dit kan via de mail: [email protected] U ontvangt vervolgens informatie over de aanmelding, het aanmeldingsformulier en het moment van instromen. Dank voor uw medewerking.

Afgelopen maandag, 5 oktober 2020, was er een studiedag voor het personeel van de Nassauschool. Een moment van reflectie en vooruitzien. Over wat geweest is en komt... En een verrassing: de ouderraad van de school dacht op deze "dag van de leraar" aan ons. Er werden drie blenders aan de school geschonken en vers fruit. Over moeilijke tijden en "gezond blijven" gesproken.... Namens het hele team: een leuke en passende attentie. Heel erg bedankt! Dit wordt enorm gewaardeerd.

Het hele team wenst u nu alvast een fijne vakantie toe. Mocht er aanleiding toe zijn (ik hoop het niet), dan volgt er op zaterdag 17 oktober een extra socialschool "corona"-bericht.

Met vriendelijke groeten, Cees Aandewiel.

Afsluitend een bericht van de ouderraad;

Onlangs is bij u de jaarlijkse ouderbijdrage geïncasseerd. Het grootste deel van uw bijdrage wordt door de ouderraad gebruikt voor het organiseren van de leuke dingen rondom "het naar school gaan" op de Nassauschool.Normaal gesproken heeft de ouderraad een redelijk vaste jaarkalender met diverse activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan de Kerstviering, Avondvierdaagse, Sportdagen, de afsluiter van de Kunst en Cultuur weken en het Eindfeest op het schoolplein. Dit jaar is alles anders. Sommige activiteiten zullen niet doorgaan, andere krijgen een andere vorm. Hoe dan ook zullen wij als ouderraad er alles aan doen om er dit jaar voor de kinderen een mooi jaar van te maken.