Waar we trots op zijn

Op de Nassauschool staat het samen leven en leren centraal. We zijn er trots op een Cultuurprofielschool te zijn, waarin kindgericht onderwijs en de lerende organisatie de nadruk heeft. Het afgelopen jaar heeft het team normen voor lerend gedrag ontwikkeld. De rode draad komt samen in het motto 'Samen leven en leren'. De komende 4 jaar staat het zichtbaar en merkbaar maken van dit motto en de Nassaunormen in de klas en in de school centraal. De drie pijlers van de school zijn:

Kindgericht onderwijs
Kindgericht onderwijs betekent voor ons dat we zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkelbehoefte van het kind. We streven ernaar ons onderwijs zo in te richten dat we de tijd kunnen nemen om kinderen te zien om daardoor aan te kunnen sluiten bij hun ontwikkeling, nieuwsgierigheid en talenten. We beogen hiermee bij te kunnen dragen aan het welbevinden en betrokkenheid van leerlingen, wat volgens ons de basis is voor hun ontwikkeling.

De lerende organisatie
We zijn een lerende organisatie met een professionele cultuur. Het team geeft en organiseert feedback en leert samen. We maken samen ons onderwijs waarbij we een open kritische blik hebben. We versterken dit door het uitvoeren van collegiale consultatie en op bezoek te gaan bij andere scholen.

Cultuurprofiel
We werken met vakspecialisten muziek, beeldende vorming en dans. We bouwen aan de identiteit van onze leerlingen via kunst & cultuur, vanuit de overtuiging dat kunst & cultuur een onmisbare bijdrage leveren aan de ontwikkeling van (jonge) kinderen en een belangrijke voorwaarde zijn voor succesvol leren. Om deze reden besteden we het hele schooljaar aandacht aan culturele activiteiten. We houden voor ogen dat de activiteiten gericht zijn op het vergroten van het cultureel (zelf-)bewustzijn van de kinderen en verschuiven hierbij de aandacht telkens tussen hun directe belevingswereld en de wereld die nog ver van hen af lijkt te liggen.

De eerste weken van elk schooljaar starten we met de zogeheten ‘Gouden Weken’. Deze weken gaan in op de persoonsontwikkeling van kinderen en op groepsvorming. Kinderen leren naar zichzelf, een ander en de verbinding daartussen te kijken. We kiezen hier voor verwerkingsvormen binnen de kunstdisciplines. Daarnaast proberen we in de eerste periode van het schooljaar een thema te kiezen dat aansluit bij de Kinderboekenweek. Uiteraard gaat dit thema over lezen, technisch en begrijpend, maar ook over leesmotivatie en creatief schrijven. Dit laatste wordt ook beeldend ondersteund, zodat kinderen leren inzien hoe taal en beeld elkaar kunnen versterken en complementeren.

In de tweede periode, tussen herfstvakantie en kerstvakantie, vindt er een verschuiving plaats van aandacht voor jezelf en je directe omgeving naar jezelf en de wereld. Jaarfeesten als Sint Maarten, Sinterklaas en Kerstmis sluiten hier goed bij aan. Deze periode wordt veel beeldend gewerkt, waarbij inhouden gaan over ‘samen delen’, ‘geven en nemen’ en ‘culturele diversiteit’; het vergroten van het cultureel (zelf-)bewustzijn.

Tussen de kerstvakantie en de voorjaarsvakantie ligt de nadruk weer meer op de kinderen zelf. Dit zijn de Zilveren Weken. Weer staat het groepsproces centraal; oog voor de ander en dynamiek van de groep.

We zijn dan halverwege het schooljaar en maken een tussenstand op. Het rapport wordt samengesteld met bijdragen van de leerling en de leerkracht. Vervolgens is er contact met ouders over de ontwikkeling van hun kind.

De tweede helft van het schooljaar kent een schoolthema met kunst & cultuur als uitgangspunt. Onze vakspecialisten verzorgen in die periode lessen en activiteiten in het teken van dit thema. Deze periode wordt afgesloten met een feestelijke tentoonstelling. Alle ouders en andere belangstellenden worden hiervoor uitgenodigd.

We sluiten het schooljaar af met het eindejaarsfeest, waarbij de groepen 3 t/m 8 live zingen en begeleid worden door de schoolband. De jongste kinderen bezoeken dan een theatervoorstelling van Theater Pannenkoek.

Gedurende het schooljaar bezoeken de groepen 3 t/m 8 onder andere het Groninger Museum, verschillende kerken zoals: de Aa-kerk, het klooster in Ter Apel, de Synagoge en de Schoolkerk, het Rijksmuseum en Kamp Westerbork. Tot slot organiseren we een aantal keer per schooljaar de kunstcarrousel. Leerlingen kunnen kiezen voor verschillende disciplines, zoals: beeldend (2D en 3D), dans, drama, muziek, cultuur en nieuwe media.